Notuleren bij De Rooi Pannen

Op 12 april 2022 was ik bij De Rooi Pannen, een grote (v)mbo-school in Tilburg, voor een training Notuleren: efficiënt en resultaatgericht voor zeven ondersteunende medewerkers. Helaas had corona toch nog twee van de zeven medewerkers in zijn/haar ban. Met de vijf aanwezigen heb ik notuleertechniek besproken en geoefend, maar vooral ook veel handigheidjes. Dat varieerde van uitschakelen van de/het touchpad op de laptop en 'van spraak naar tekst'-voorzieningen op de smartphone, tot de driedeling wat ging vooraf – wat bespreken we nu – hoe gaan we hiermee verder na de vergadering in je verslag.

Lees meer

Begrijpelijk schrijven - in gewonemensentaal

Vanaf maart 2022 verzorg ik de training Begrijpelijk schrijven voor Bureau Zuijdgeest. Vanzelfsprekend is dat niet de eerste training waarin ik deelnemers ervan probeer te overtuigen dat moeilijke taal niet nodig is. En ook zeker niet de laatste. Toch: niet eerder was gewonemensentaal zo nadrukkelijk het uitgangspunt. Voor Bureau Zuijdgeest is dat al vanaf 1989 zo. 

De vier stappen en tien regels van Bureau Zuijdgeest krijgen alle aandacht tijdens deze training van twee dagen. Maar niet per se in een vaste volgorde. Ook bij open inschrijving is er alle ruimte voor deelnemers om vragen te stellen, dingen uit te proberen en eigen teksten erbij te halen. Zodat iedere deelnemer naar huis gaat met antwoorden voor de praktijk en een nieuwe kijk op teksten en lezers. 

Zo'n training Begrijpelijk schrijven in company  volgen heeft nog een belangrijk extra voordeel. Waar 'losse' deelnemers soms moeite hebben hun 'oogst' over te brengen op collega's, en soms zelfs tegen onbegrip aanlopen, kun je elkaar na een incompanytraining op het ingeslagen pad houden. Soms spreek je met je collega's al af wat belangrijk is en anders kan. Soms schrijf je samen al wat zinnen of alinea's voor de praktijk. En natuurlijk is het trainingsprogramma toegespitst op jouw organisatie.

Van de deelnemers van de eerste Begrijpelijk schrijven kreeg ik prachtige reacties, terwijl ik zelf ook twee geweldige trainingsdagen heb gehad. Interactief en praktijkgericht, zo heb ik het graag.

Tekstschrijven voor intranet en internet online

Van de inschrijvers voor Tekstschrijven voor intranet en internet voor april 2020 waren er twee overgebleven die de training online wilden volgen. Hoera! Want in coronatijden spring ik een gat in de lucht als ik mag trainen – al peinsde ik er een half jaar geleden nog niet over om online te gaan.

Al bij de intake bleek dat ik twee creatieve, ondernemende vrouwen zou ontmoeten. Annette werkt als directiesecretaresse op een universiteit. Daarnaast brengt ze binnenkort haar tweede boek uit – na een verhalenbundel nu een jeugdboek. Janneke is freelance fotografe, naast haar werk als HR-medewerker/applicatiebeheerder bij verduurzamer Attero. En beiden wilden ze tips en trucs voor 'beeldschermschrijven', voor hun werk, maar ook voor hun eigen website.

Lees meer

Offertes krachtiger maken - ik doe het voor u!

gecondenseerde melkNa jaren trainen, coachen en adviseren ben ik nog steeds niet uitgekeken op 'nakijken'. Daarmee bedoel ik: een tekst van een klant of deelnemer onder handen nemen. Redigeren. Kijken naar de structuur en tekstfragmenten herordenen. Condenseren. Alternatieve formuleringen aanbieden. Zorgen voor consequentie in de woordkeus: een voorstel is namelijk geen advies of offerte - zet de lezer niet aan het denken over het verschil. Overtuigende of verrassende zinnen toevoegen. d/t-fouten en tussen-n'en verbeteren.

Vind ik dus allemaal leuk. En mettertijd ben ik er ook goed in geworden. Heb ik gisteren nog gehoord van een klant voor wie ik al jaren offertes redigeer. Want zij heeft de kennis van haar product, maar een broertje dood aan schrijven. Prima taakverdeling!

Ook eens samen naar uw offertes kijken? Of uw voorstellen, adviezen of welke bedrijfstekst dan ook?

Neem contact op

Heldere teksten schrijven

Voor opdrachtgever Learnit verzorgde ik in januari 2020 twee dagen Heldere teksten schrijven op maat voor zeven P&O-adviseurs van FNV, in het Centraal Vakbondshuis in Utrecht. Van tevoren had ik gebeld met de deelnemer die als contactpersoon fungeerde. We waren er al snel uit dat het standaard programma voor deze training weliswaar een goede basis zou bieden, maar niet aan alle leerbehoeften zou voldoen. Vooropleiding, ervaring en taken van de deelnemers liepen uiteen. Bovendien schreven zij niet heel veel, maar wel verschillende typen teksten: verslagen, voorstellen en adviezen, maar ook instructies en antwoorden op vragen van medewerkers per mail.

Lees meer