Succesvol adviseren in bestuurlijke organisaties
Bert Ruck schreef eerder Overtuigen op papier: De methode voor succesvol argumenteren in adviesteksten, beleidsnotities en offertes dat ook bij mij in de kast staat. Zoals het voorwoord bij dit nieuwe boek (2018) al aangeeft, heeft Ruck geprobeerd het eens anders aan te pakken. Het boek is geschreven als een soort toneelstuk, waarin drie personages de Belangenfabriekmethodiek bespreken aan de hand van een 'wasstraat'-presentatie en een praktijkcasus, de wet- en regelgeving rond de bierfiets in Amsterdam.
Dat heeft voor mij niet goed uitgepakt. Ik stoor mij enorm aan 'Pieter, voor jou muntthee, Anne, voor jou nog een espresso?', 'Werd-ie verdrietig?' of 'Ik ben vandaag in bloedvorm!' die afleidt van de rode draad. Jammer.
Over de inhoud ben ik namelijk wel positief. Ik vind het goed om het adviesproces stapsgewijs te presenteren, van verkennen van de opdracht tot uitgewerkt advies. Steeds theorie eerst, dan in praktijk brengen op de casus. Ook vind ik het goed dat Ruck veel aandacht schenkt aan belangen, en dan niet alleen die van de betrokken partijen, maar ook het bestuurlijk, politiek en algemeen belang. Fijn is ook dat hij steeds hamert op 'concreet': duidelijke uitspraken over het kader, concrete feiten rondom de huidige situatie, concrete belangen, concrete centrale vraag, … Zo wordt het een kort en duidelijk advies zonder vage beleidstaal. Achter in het boek vind je daarvoor een overzichtelijke schrijfinstructie.
Weer wat minder vind ik de invalshoek dat de bestuurder vooral belang zou hechten aan 'komt er gelazer van'? Met andere woorden: risico's mijden . 'De verkiezingen komen er weer aan', zegt de burger dan. Alleen naar buiten laten komen wat weinig verzet kan oproepen of positief geframed kan worden. Dat laat geen ruimte voor idealisme of zelfs maar een langetermijnvisie. Zo verandert er dus nooit iets.
ISBN 9789024419906
Tags: schrijven, beleid, overtuigen, boek, argumenteren