Saaie webinars
Voor het nieuwe leren moet je op internet zijn, lijkt het. Via Facebook en LinkedIn kun je eindeloos veel gratis webinars volgen. En heb je ooit een reallife opleiding gevolgd, dan stuurt de opleider je regelmatig een uitnodiging. Een half uur, een uur, anderhalf uur. Deze blog schrijf ik tijdens een webinar om mijn tijd niet te verspillen. Want het valt weer eens vies tegen.
Natuurlijk is zo'n webinar een vorm van internetmarketing, dus je moet er op voorbereid zijn dat de inhoud wordt gesandwicht met aanbiedingen, "Wees er snel bij" en productinformatie waar je niet om gevraagd hebt. Ook wil zo'n internetondernemer niet al te veel cadeau geven, dus hij of zij bouwt de spanning wel op, maar maakt het verhaal niet af. Voor de ontknoping moet je betalen.
"Focus op de wortels, niet op de vruchten in je leven." Omdat ik met communicatie (trainen) mijn brood verdien, doe ik weleens een webinar over presenteren, over internetmarketing, over snellezen, over … afijn, mijn vakgebied. De sprekers hebben blijkbaar allemaal dezelfde opleiding gevolgd: de minieme boodschap komt steeds terug, de spreker doet steeds een beroep zijn eigen geloofwaardigheid ("al duizenden mensen heb ik geholpen, en die hebben allemaal hun omzet minimaal verdubbeld") en er wordt veel gebruikgemaakt van persoonlijke anekdotes en vergezochte (visuele) beeldspraak. "Als deze mooie appelboom nu eens in jouw tuin stond …"
En de informatiedichtheid is heeeeeeeeeeeeeel laag. Op niveau en achtergrond wordt vanzelfsprekend niet geselecteerd. De sprekers gaan nogal eens uit van een wat zweverige deelnemer die ontevreden is met zijn huidige carrière of zelfs zijn leven. Dus het is vooral de bedoeling dat je er blijer van wordt, van wat ze verkopen. "Kijk altijd naar de dingen waar je goed in bent", hoor ik net. Saai.
Ik moet het maar niet meer doen, denk ik. Of zal ik eens Draaitabellen in Excel, Woningrenovatie, Scrum, Leer beleggen of 'Van Contract tot Controle: Jeugdhulp en WMO' proberen?
Tags: maatschappij, training, blog