Waar moet dat heen
Soms bestel ik boeken bij Managementboek, bijvoorbeeld omdat ik zomaar 5% korting krijg op mijn bestelling. Dat zijn geen managementboeken, want dat is mijn vak niet. Van leidinggeven heb ik absoluut geen kaas gegeten.
Elke internetbestelling brengt al gauw ongevraagd promotiemateriaal met zich mee. Ik neem de vrijheid zelf te bepalen wat ik lees en hoe vaak. Omdat Managementboek Magazine zichzelf de ondertitel 'platform voor business professionals' heeft aangemeten, had ik het nog nooit open gedaan. Vandaag wel. En nu ben ik helemaal bij op managementgebied.
Bij mijn trainingen zie en lees ik ambtenaren, beleidsmakers, juristen, verzekeraars, accountmanagers, zorgverleners en nog veel meer professionals met een eigen taal. Maar met deze denkwereld had ik nog niet kennisgemaakt.
Hij blijkt heel simpel. Kondig je visie op het leiden van organisaties aan als compleet nieuw. Vertel niet waarom het nieuw is, of wat er precies moet veranderen. Geef wel aan dat veranderen moet. Kies aansprekende woorden die nieuwsgierig maken en zet die op de kaft. Het Dodo-effect, Stalen zenuwen, De Machtparadox, Het Innovatiedoolhof, De Innovatie Expeditie. Idem voor je methodiek op de achterflap. Haal Deming aan (plan-do-check-act) en sluit je aan of neem afstand. Noem Kahneman (Thinking, fast and slow). Vertel over de trivialiteitswet van Parkinson (tijdens vergaderingen wordt het langst gesproken over wat het minste kost/opbrengt). Gebruik altijd dezelfde voorbeelden van succesvolle managers of (opinie)leiders (Steve Jobs, Richard Branson, Barack Obama, Winston Churchill, Oprah Winfrey, Bill Gates, Eckart Wintzen) want die kent iedereen. Noem ieder boek dat aan jouw boek voorafgaat, je visie niet tegenspreekt en redelijk succes had, een 'standaardwerk'. Fijne woorden zijn ook: agile, alignment, strategie, innovatie, design, perspectief, en een van de drie contact/relatie/verbinding.
En maak je er vooral geen zorgen om, dat de andere managementboekenschrijvers dezelfde namen, woorden en voorbeelden noemen.
Zo. Je kunt nu alvast meepraten. Want verder heb ik vooral stukjes gelezen die vallen in de categorie 'waarheid als een koe':
"De double loop is gebaseerd op een simpele observatie: elk idee, product, project, bedrijf of verandering begint met een uitgangspunt."
"Keltner […] definieert macht als de 'mogelijkheid om andere mensen te beïnvloeden'."
"Wie de aandacht kan beïnvloeden, kan informatie tot iemand laten doordringen of ervoor zorgen dat iemand die informatie juist niet opmerkt."
"Wie denkt vanuit de belangen van betrokkenen, krijgt hen makkelijker mee."
"Innoveren kun je alleen maar samen. Als je een idee hebt, heb je bijna iedereen nodig om er een case van te maken en mensen gaan je alleen helpen als dat idee ook een beetje van hen is."
Dat had je ook zelf kunnen bedenken. Ieder citaat komt uit een ander 'artikel' over een nieuw boek, uit Managementboek Magazine van september 2016. Ergens is dat geruststellend. Hoeveel die managers ook lezen, er verandert waarschijnlijk een stuk minder dan ze zouden willen.
Naschrift: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/19/verkiezing-bij-een-goed-managementboek-draait-het-ook-om-de-doorvertelfactor-a4040442 Er worden nog steeds managementboeken geschreven èn er wordt over nagedacht wat ze een goed managementboek maakt. Goed? Heeft dat te maken met de omzet die je ermee maakt? Een citaat uit het artikel: 'Management is een populair genre in de boekenwereld: jaarlijks verschijnen zo’n 250 nieuwe titels in het Nederlands taalgebied, schat Van Coevorden [red. directeur van managementboek.nl]. De omzet van managementboeken – studieboeken voor managementopleidingen uitgezonderd – ligt op 50 tot 55 miljoen euro per jaar. Managementboek.nl organiseert al sinds 2003 de verkiezing van het Managementboek van het Jaar.'
Tags: maatschappij, advies, beleid