Hoezo kan ik me niet lang concentreren? Jij kunt mij gewoon niet lang boeien
De nieuwe media schijnen ervoor gezorgd te hebben dat we ons nog minder lang kunnen concentreren. Een seconde of acht, menen de wetenschappers. Maar dat is natuurlijk onzin. De bioscoop mag zich bijvoorbeeld verheugen in een enorme belangstelling – in 2018 zijn er 35.715.451 bioscoopkaartjes verkocht. In Nederland. Drie miljoen Nederlanders hebben een Netflixabonnement.En daarmee liften, is mijn ervaring, nog een aantal vrienden en kennissen mee. Voor films en series heb je zitvlees nodig. Niemand staat om de acht seconden op.
Ook schijnen de menselijke hersenen zich door de eeuwen heen niet ontwikkeld te hebben. Dus al helemaal niet in de laatste 10 jaar. We lijken natuurlijk wel slimmer, maar dat komt omdat onze meest intelligente exemplaren af en toe een geniale ontdekking doen. Die we dan onthouden, zodat we erop kunnen voortborduren.
Dus: fysiek en neurologisch kunnen we ons nog best concentreren. Als we maar willen. En dat is de crux.
Afleiding is er genoeg. Wil je de aandacht voor wat je schrijft? Voorkom dan dat je lezer zich verveelt. Hoe doe je dat?
- Vertel wat interessant en belangrijk is voor de lezer. Waar hij wat aan heeft. Het lijkt een dooddoener, maar veel schrijvers vertellen nog steeds wat zij belangrijk vinden.
- Maak er een verhaal van. Mensen willen weten hoe het afloopt. Al eeuwen. Dan moet je natuurlijk wel goed vertellen. Ze willen in het verhaal kunnen kruipen. Dus hoe meer details, hoe meer emoties, hoe zintuiglijker … hoe beter.
- Laat jezelf zien. Word een persoonlijkheid. Als mensen tijd met je doorbrengen, al dan niet fysiek, ontstaat er een band. Zoals fans van televisieseries meeleven met en gevoelens koesteren voor hun favoriete personages. Ze zelfs menen te kennen (zgn. parasocial relationships). Als je denkt dat dit onzin is, hoe verklaar je dan de immense interesse voor YouTubers? Voor welk merk shampoo ze gebruiken, hoe hun hond heet en wat ze doen als ze hoofdpijn hebben?
Zo ver hoeft het niet te gaan, maar onthoud: geen interesse in jou is geen interesse in wat je te vertellen hebt. - Bewijs wat je beweert. Of maak het in ieder geval aannemelijk. Met een link, een plaatje, een getuige, … Alleen hard roepen is niet genoeg.
naar: http://donnie-bryant.com/blog/do-your-readers-have-goldfish-attention-spans/