Cicero leest Covey
In mijn blog Waar moet dat heen praatte ik je bij over managementboeken. Van één nummer Managementboek Magazine had ik geleerd hoe managementboeken werken. Grondig kun je zo'n onderzoekje niet noemen. Harm Klifman heeft er veel meer werk van gemaakt.
In Cicero leest Covey. Retorica in populaire managementboeken legt hij heel veel Nederlandstalige boeken over leiderschap naast de retorische richtlijnen van Aristoteles, Quintillianus, Cicero. Enerzijds de managementboeken 'van' goeroe's als David Allen, Stephen R. Covey en Peters & Waterman die meestal de 'merchandise' zijn bij congressen en andere winstgevende producten, en die nauwelijks door de goeroe zelf geschreven zijn. Anderzijds de boeken van managementadviseurs die hun werkwijze en ervaringen met de lezer = manager delen: praktijktheorie noemt Klifman dat.
Houden de auteurs van boeken over leiderschap zich aan de retorica? Ja, grotendeels wel. Maar ik doe het boek te kort als ik dit als conclusie presenteer. Je leert minstens zoveel over de klassieke retorica (logos, ethos en pathos, de standaard opbouw van het juridisch betoog, …), als over de marketingrichtlijnen waaraan een managementboek moet voldoen (één relatief eenvoudig concept voor verandering, in twee à drie uur uit te lezen, metaforen en expliciete vergelijkingen, anekdotes en voorbeelden uit de praktijk, lijstjes, grafische ondersteuning, …)
En dit is dus geen goede samenvatting. Ik heb het boek met veel plezier van voor naar achter gelezen. Daarna begreep ik nog minder waarom managers managementboeken kopen. (Ook de tien factoren waarom ze de doelgroep aanspreken, staan er overigens in.) Maar als je zelf een managementboek wil schrijven, of als je de klassieke retorica aan het werk wil zien in onze tijd, of wil genieten van de lachwekkend vergaande claims en uitspraken uit heel veel van die boeken: lezen!
ISBN 9789463866262
Tags: taal, beleid, overtuigen, lezen, argumenteren