Het tij keren
Juist nu iedereen zich zorgen maakt om de toekomst en baanzekerheid niet bestaat, gaat internet de etiketterende rol spelen die al jaren uitgetekend wordt. Natuurlijk googlen werkgevers kandidaten, ze zouden wel gek zijn om die informatiebron links te laten liggen. Bedrijven en producten worden met sterren gewaardeerd, medewerkers hebben vrienden of volgers. Websites vragen om SEO - Search Engine Optimization. Goede zoekwoorden zorgen voor een hoge positie in de Google-resultaten. Want wie kijkt er nu op pagina 3?
Adviesboekjes over zakelijk gebruik van social media schrijven: kijk hoe je genoemd wordt. Zoek uit hoe je dit ten goede kunt veranderen.
Marketing zonder SEO is inmiddels uit de tijd. Grote bedrijven laten specialisten uitzoeken waarmee aandacht te trekken. De strategieën die ingezet worden, balanceren soms op de grens van het toelaatbare. Soms gaan ze daar overheen, zodat Google de website weert (BMW, Ricoh, iAcquire). Blijkens de site www.seo-universiteit.nl is SEO behalve business inmiddels ook wetenschap geworden.
Dus: zorgen dat je genoemd wordt. Maar wat nu als je wel genoemd wordt, maar niet zoals je dat zelf wilt? Die gedeelde iPhone-foto laat op het bedrijfsfeestje, die jij privé vindt? Iemand die een hekel aan jou of je bedrijf heeft en dat laat weten? Dan sta je grotendeels alleen. Er is vrijheid van meningsuiting, tenslotte. Je moet er één op één achteraan, tot misschien de rechtbank aan toe.
Dan maar liever geen gegevens op internet? Sorry, maar die keuze heb je niet. Ook mensen die hun uiterste best daarvoor doen, verschijnen op internet. Je leeft namelijk niet in isolement. Ook in dit geval is het motto: zoek uit hoe je dit ten goede kunt veranderen. Facebook en LinkedIn staan bijvoorbeeld altijd hoog in Google. Dus als je zelf nu eens zorgt dat daarop staat wat jij wilt? Neem je persoonlijke SEO ter hand.
Tags: maatschappij, blog, actueel, social media