Over niks
Ik kan niet alles lezen. Al die nieuwsbrieven, blogs, digitale kranten. Vind ik je nieuwsbrief vandaag leuk en klik ik op blijven ontvangen, dan denk ik daar volgende week vast anders over. Of volgende maand. Al helemaal als je me geen woorden maar dingen wilt verkopen.
Ieder zijn voorkeur. Ik vind blogs of nieuwsbrieven het leukst als ze me vertellen over (andere) blogs, boeken, filmpjes, muziek of nieuwsbrieven. Soms is vertellen over genoeg, en soms ben ik nieuwsgierig en klik ik verder voor nader onderzoek.
John Fordes e-letters mogen al een tijdje in mijn inbox. Dat komt omdat hij als succesvolle Amerikaanse marketeer en copywriter heel goed kan verkopen, maar mij vooral laat delen in zijn enthousiasme voor … ja, van alles. Dat werkt aanstekelijk.
Zo schrijft hij me deze week over Seinfeld en Gary Halbert. Die hebben hem geleerd dat een blog of nieuwsbrief niet recht op het doel af moet gaan. Jij als lezer laat je graag leiden langs kronkelige maar fascinerende omwegen. Want je wilt helemaal niet recht op je doel af. Je wilt niet van iedere post gezonder, rijker of efficiënter worden. Je leest liever wat persoonlijks. Je zoekt vermaak, verrassing, verbazing.
Uiteindelijk haalt een goede marketeer zijn resultaten toch wel. Persoonlijke ontboezemingen, fascinerend en goed verteld, scheppen een band. Die wekt vertrouwen en dan is het zakendoen al half gedaan. Dus als je denkt, waar gaat dit over? Over niks. En toch wil ik graag zaken met je doen.
www.copywritersroundtable.com
www.thegaryhalbertletter.com
Tags: schrijven, blog, overtuigen, social media