Verleid je lezer online

Verleid je lezer onlineVoor trainingen overtuigend schrijven gebruikte ik graag het handzame boekje Commercieel en creatief schrijven van Ellis Buis. Nou ja, gebruiken. Ik ben altijd te eigenwijs en ik denk te graag mee met mijn deelnemers, dus ik geef zo'n boekje mee als samenvatting voor achteraf. Commercieel en creatief schrijven bleek ineens niet meer verkrijgbaar. En veel alternatieven zijn er in ons taalgebied niet.

Ellis Buis heeft nu, samen met Joyce Hardholt, ervaren schrijfster voor digitaal, het boekje Verleid je lezer online: Succesformules voor overtuigend en creatief schrijven uitgebracht. Minstens twee keer zo dik, maar nog steeds terzake en 'Hollands'. Naast aandacht voor 'op ideeën komen' en 'de lezer overtuigen' krijgt ook in dit boekje lezersvriendelijk formuleren ruim de aandacht. Schrijven om gevonden te worden (SEO) komt daarbij. Bovendien krijg je praktische aanwijzingen voor allerlei teksten die schrijft om (je product, je idee, de organisatie, je visie) te 'verkopen'. Voornamelijk voor digitale publicatie, zoals nu de praktijk is.

Verleid je lezer online geef ik van harte mee aan mijn deelnemers.

ISBN 978 94 6272 138 8

De taal van mr. Jip van Harten en dr. Janneke Bavelinck

De taal van mr. Jip van Harten en dr. Janneke BavelinckAls je op zoek bent naar argumenten voor schrijven in eenvoudig Nederlands, is De taal van mr. Jip van Harten en dr. Janneke Bavelinck een aanrader. Het boek van Bureau Taal is niet nieuw (2011)  en de argumenten ook niet. Tenminste, de meeste communicatieprofessionals zullen ze wel kennen. Maar het gedachtegoed sijpelt maar langzaam door in de beroepspraktijk van de arts, de verzekeringsadviseur, de jurist en de ambtenaar. Tijdens het colloquim Begrijpelijke Rechtstaal aan de KU Leuven in maart 2016 werd nog eens de frustratie uitgesproken, dat rechtenstudenten die aan het werk gaan, al snel hun begrijpelijke taal inwisselen voor die van hun meer ervaren 'amices'. Dit boek noemt dat onzekerheidsreductie: moeilijke taal maskeert gebrek aan kennis en ervaring. Een van de zes argumenten om C1 te gebruiken, die het boek van tafel veegt. 

C1 is taalgebruik dat alleen begrijpelijk is voor vakspecialisten onder elkaar. Het boek is geschreven in B1, beter bekend als eenvoudig Nederlands. Taalgebruik dat niet alleen begrijpelijk is voor iedereen, maar ook concreet en nauwkeurig. Voor korte zinnen die de boodschap overbrengen moet je de dingen wel bij hun naam noemen. De nauwkeurigheid zit hem in het beantwoorden van de vragen die de lezer zich stelt: niet meer en niet minder.

Behalve dat het boek laat zien hoe je dat doet, in B1 schrijven, geeft het ook veel aansprekende voorbeelden van de gevolgen van C1. Alle variaties op het thema "Als je boodschap niet overkomt, communiceer je dan nog wel?", maar leuk om te lezen en om jouw pleidooi voor ander taalgebruik binnen je organisatie te ondersteunen.

ISBN 978 90 12 58258 2

Het boek en het badwater

Lisa Kuitert Het boek en het badwaterLisa Kuitert, hoogleraar Boekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, pleit voor het bestaansrecht van het papieren boek naast het e-book. Ze biedt haar lezers argumenten waarom het niet verloren zou mogen gaan, zoals de tastbaarheid, de geur, het uiterlijk, de voeling die de lezer krijgt met de inhoud – waar ben ik, hoe dik is dit boek, waar stond die mooie passage ook weer, de mogelijkheid om aantekeningen en ezelsoren te maken.

Kuitert gebruikt ook veel argumenten voor het papieren boek die niet direct te maken hebben met de leeservaring. Zo zouden e-books vaker illegaal 'gedeeld' worden, hetgeen het boekbedrijf en de auteurs benadeelt. Bovendien zouden lezers hun boekhandels gaan missen: die heerlijke trefpunten voor gelijkgestemden, waar je altijd vindt wat je niet zocht. Dan hebben we het nog niet over de bibliofilie: de liefde voor het boek als object, het boek in de geschiedenis, het boek in de verzameling.

Kinderen en 55+-ers zijn de grootste lezers: daarvan hebben vooral de ouderen het e-book omhelsd. Minder bagage op vakantie, minder ruimtebeslag in huis, lagere kosten en snelle beschikbaarheid zijn hun argumenten. Kinderen blijken toch liever bladzijden om te slaan, ondanks hun digitale geletterdheid. Ik bewaar ook goede herinneringen aan de prentenboeken die ik talloze keren las, in mijn eigen jeugd en met mijn kinderen.

Natuurlijk heb ik in dit boekje veel wetenswaardigs gelezen. Dat weerhoudt mij er niet van, mijn boeken toch vooral in de digitale vorm te kopen. Kopen, dat wel. Ik vind dat een goede auteur zijn brood moet kunnen verdienen. Maar mijn boekkeuze zou mij anders toch tot bol.com of amazon.nl nopen: ik woon namelijk niet in Amsterdam. Een boek lees ik maar een keer: waarom zou ik het dan in de kast willen zetten. Ook blijft een e-book veel beter liggen op de cardiotoestellen in de sportschool. Omdat ik het zo jammer vind van de boekhandel, koop ik daar cadeautjes voor anderen.

bol.com biedt dit boek aan als cadeauboek voor wie het papieren boek een warm hart toedraagt. Ik geef toch liever een ander boek.

ISBN 9789089649034

E-mailen en brieven schrijven - Margreet Kwakernaak

Kwakernaak - E-mailen"E-mailen en brieven schrijven, dat kan toch iedereen, waarom zou je daar een boek over doorwerken?", schrijft de achterflap van dit boek. Toch is het goed om bij deze alledaagse communicatievormen stil te staan. Vooral een mailtje is zo getypt en verzonden. Maar ben je helder en concreet genoeg? Weet de geadresseerde wat je wil? Had je voor deze boodschap niet beter de telefoon kunnen pakken? En past het mailtje bij jou, bij je bedrijf en bij de geadresseerde?  

Ik heb dit boek - dat mikt op hbo'ers in opleiding - als handvat gebruikt bij een training voor managementassistentes die een e-mailprotocol voor hun organisatie gaan opstellen. Weer een stap naar professionalisering van de externe communicatie. Het boek biedt geen verrassingen, wel goed overzicht.

ISBN 978 90 430 1819 7