Lisa Kuitert, hoogleraar Boekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, pleit voor het bestaansrecht van het papieren boek naast het e-book. Ze biedt haar lezers argumenten waarom het niet verloren zou mogen gaan, zoals de tastbaarheid, de geur, het uiterlijk, de voeling die de lezer krijgt met de inhoud – waar ben ik, hoe dik is dit boek, waar stond die mooie passage ook weer, de mogelijkheid om aantekeningen en ezelsoren te maken.
Kuitert gebruikt ook veel argumenten voor het papieren boek die niet direct te maken hebben met de leeservaring. Zo zouden e-books vaker illegaal 'gedeeld' worden, hetgeen het boekbedrijf en de auteurs benadeelt. Bovendien zouden lezers hun boekhandels gaan missen: die heerlijke trefpunten voor gelijkgestemden, waar je altijd vindt wat je niet zocht. Dan hebben we het nog niet over de bibliofilie: de liefde voor het boek als object, het boek in de geschiedenis, het boek in de verzameling.
Kinderen en 55+-ers zijn de grootste lezers: daarvan hebben vooral de ouderen het e-book omhelsd. Minder bagage op vakantie, minder ruimtebeslag in huis, lagere kosten en snelle beschikbaarheid zijn hun argumenten. Kinderen blijken toch liever bladzijden om te slaan, ondanks hun digitale geletterdheid. Ik bewaar ook goede herinneringen aan de prentenboeken die ik talloze keren las, in mijn eigen jeugd en met mijn kinderen.
Natuurlijk heb ik in dit boekje veel wetenswaardigs gelezen. Dat weerhoudt mij er niet van, mijn boeken toch vooral in de digitale vorm te kopen. Kopen, dat wel. Ik vind dat een goede auteur zijn brood moet kunnen verdienen. Maar mijn boekkeuze zou mij anders toch tot bol.com of amazon.nl nopen: ik woon namelijk niet in Amsterdam. Een boek lees ik maar een keer: waarom zou ik het dan in de kast willen zetten. Ook blijft een e-book veel beter liggen op de cardiotoestellen in de sportschool. Omdat ik het zo jammer vind van de boekhandel, koop ik daar cadeautjes voor anderen.
bol.com biedt dit boek aan als cadeauboek voor wie het papieren boek een warm hart toedraagt. Ik geef toch liever een ander boek.
ISBN 9789089649034
"E-mailen en brieven schrijven, dat kan toch iedereen, waarom zou je daar een boek over doorwerken?", schrijft de achterflap van dit boek. Toch is het goed om bij deze alledaagse communicatievormen stil te staan. Vooral een mailtje is zo getypt en verzonden. Maar ben je helder en concreet genoeg? Weet de geadresseerde wat je wil? Had je voor deze boodschap niet beter de telefoon kunnen pakken? En past het mailtje bij jou, bij je bedrijf en bij de geadresseerde?
Ik heb dit boek - dat mikt op hbo'ers in opleiding - als handvat gebruikt bij een training voor managementassistentes die een e-mailprotocol voor hun organisatie gaan opstellen. Weer een stap naar professionalisering van de externe communicatie. Het boek biedt geen verrassingen, wel goed overzicht.
ISBN 978 90 430 1819 7