King King is King op Facebook

Boeken over socialmediamarketing als bijvoorbeeld ik.nl van Carlijn Postma leren mij dat ik niet bang moet zijn om mijn hele persoonlijkheid te laten zien op internet. Want juist als ik maar een of twee rollen laat zien, zou ik wel eens een beperkt persoon kunnen zijn. Dat 'laten zien' moet ik dan zo goed mogelijk in de hand houden.

Vooruit. Behalve trainer/tekstschrijver/redacteur ben ik ook bluesfan. (Ik heb nog meer rollen maar die bewaar ik voor de volgende keer.) Nu lijkt de blues een stoffige business voor grijze langharigen. No more! Zag ik Facebook voorheen als tijdvulling, voor bands is het een geweldig marketingkanaal.

Lees meer

Afdrukken E-mailadres

Het tij keren

Juist nu iedereen zich zorgen maakt om de toekomst en baanzekerheid niet bestaat, gaat internet de etiketterende rol spelen die al jaren uitgetekend wordt. Natuurlijk googlen werkgevers kandidaten, ze zouden wel gek zijn om die informatiebron links te laten liggen. Bedrijven en producten worden met sterren gewaardeerd, medewerkers hebben vrienden of volgers. Websites vragen om SEO - Search Engine Optimization. Goede zoekwoorden zorgen voor een hoge positie in de Google-resultaten. Want wie kijkt er nu op pagina 3?

Lees meer

Afdrukken E-mailadres

Ethos, logos, pathos

Vanmorgen vond ik in NRC Next een stuk over de aanstaande inaugurele rede van Obama naast een in memoriam voor professor Jos de Beus. Het eerste van de hand van Huib Hudig, speech- en presentatiecoach, het tweede van columniste Floor Rusman, die eens deelnam aan een werkgroep bij de politicoloog. Wat ik las, zette mij opnieuw aan het denken over 'wat maakt dat raakt?'

Lees meer

Afdrukken E-mailadres

Kijk naar mij

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Mijn moeder zei het ook wel eens. Het zou een typisch Nederlandse uitspraak zijn die de Nederlander kenmerkt. Sterker nog, er zijn gebruiksaanwijzingen voor De Nederlander met die naam, bedoeld voor allochtonen en buitenlanders. Toch kwam Ewoud Sanders in zijn Woordhoek (NRC, 1 oktober 2008) niet verder dan 1933 toen hij de oorsprong wilde vinden.

En nu, tachtig jaar later, is het volkomen uit de tijd. Er is van alles te veel. Sollicitanten, communicatie-uitingen, vermaak. Dus vecht alles om aandacht. Iedereen doet zijn uiterste best om in beeld te komen. Als je 'gewoon' doet, loop je niet in de kijker. Weet de ander niet hoe interessant, handig, origineel, onmisbaar je bent. En dat moet wel.

Lees meer

Afdrukken E-mailadres